close
הפוך לדף הבית גמ"ח קופונים
 
לרשימת המאורסים המלאה >>
יעקב רבלין - דין וחשבון
אבי בלום - בית ספר לפוליטיקה
לכל המבזקים
חדשות אחרונות חדשות אחרונות

אלה הן הסיבות שבישיבות לא לומדים תנ"ך

בסדרי הלימוד בישיבות מעדיפים להתפלפל בדיונים בגמרא ובמפרשים, אבל שוכחים את הספר הכי חשוב ביהדות: התנ"ך • אם בעבר הסיבות לכך נבעו מתקופת ההשכלה וממבקרי המקרא למיניהם, כיום נוצרו להן סיבות חדשות ושונות המובילות לתוצאה אחת: הציבור החרדי לא לומד תנ"ך • כיצד זה קרה? הרב מענדל ראטה ב'בלוג של המשפיע' מנסה להסביר

76
הדפס

אז סיפרתי לכם על הנסיעה למז׳יבוז׳', וכלל לא סיפרתי לכם על הנסיעה לאומן. ברור, אם כבר אוקראינה אז איך לא אומן. בראשון לפנות בוקר יצאנו, נסיעה של שלוש שעות, והגענו לכיכר פושקינה הידוע. אומן - עיר הגעגועים. אז מה צריך לעשות באומן? נתתי פרוטה לצדקה, פתחתי תיקון הכללי ואמרתי. התחייבות זו התחייבות. התחייב למשוך מהגיהינום עם הפאות מי שיגיד. אז אמרתי. ואחרי זה כמובן המשכנו לגן סופיה. הגן הענק והיפה שבנה איזה פריץ לאשתו סופיה, פארק שבו מבקרים כל חסידי ברסלב המגיעים לאומן על סמך ביטוי שהתבטא רבי נחמן: "להיות באומן ולא לבקר בגן סופיה?". כנראה התכוון בקטע של התבודדות, או התבוננות בפלאי הבריאה והכרה בגדולת הבורא, או סתם, לשחרור הנפש והבראתה, או כנראה הכל ביחד, או מה שתרצו. אז הייתי גם שם ועשיתי ווי. היינו פה. באומן זה אמנם לא פעם ראשונה כי כבר הייתי שם בראש השנה הקודם, ולא מתכוון לפספס את הבא, בעזרת השם. אומן זה מקום מעניין, אין ספק. מזכיר קצת את האווירה של מירון אצל רבי שמעון, עם בלל האנשים המעניינים שמסתובבים שם, ועדיין, אומן זה יותר אקזוטי וחוץ מסגרתי ממירון. במקומות כאלו, לפעמים אתה צריך להחזיק חזק את הראש בשתי ידיים בשביל לא לאבד את השפיות שלך. שלא יהיה 'ריבוי אורות' כמו שקוראים לזה. אבל זה חתיכת מקום מעניין, ה׳אומן׳ הזה. מקום עם הרבה ׳אורות׳ באמת. אנשים שמחפשים את הדרך שלהם, אם זה בעלי תשובה מרוקאים, חוזרים בשאלה עם קוקו ועגיל במסע חוזר מהודו, בחורים חסידיים חצי נושרים חצי בכיסופים והתחזקות, הבן של האדמו״ר מקרעטשניף שנהיה ננ״ח (ראיתי אותו שם), ברסלב אנ״ש ממאה שערים, תיירים מעניינים מאמריקה, או סתם 'שרוטים' מסוממים שחושבים שבברסלב מותר הכל, ורק לעשות תיקון הכללי. תכל׳ס, נראה לי גם אני אחד הטיפוסים המוזרים שהסתובב שם. הבנש״ק הסורר שמסתובב בכל העולם עם גיטרה וכותב בלוג מחתרתי באינטרנט. נו שוין, כאלו הם המסתובבים באומן.

אחרי ה'תיקון הכללי' התיישבתי על איזה מקום, ופתחתי את 'ליקוטי הלכות'. תוך כדי הלימוד אני מבחין בבחור צעיר, נער חמד חרדלני״ק שפאותיו מסתלסלות מאחורי אזניו, ואיכשהו פניו מוכרות לי. נזכרתי מהיכן. זה מאיזה ישיבה של חרדלניקי״ם בדרום, שביקרתי שם פעם באיזו שבת. סיפרתי אז בבלוג על חוויותיי מאותה שבת, איך שלפני 'כגוונא' הם מתאספים במעגל גדול כולם ביחד, ושרים בעיניים עצומות את 'אדרבה תן בליבנו' של יוסי גרין. בשבת בלילה הלכתי אז עם שלושה בחורים צדיקים מהישיבה לאכול אצל אחד התושבים שם. הבחור הזה שאני מוצא באומן הוא אחד מאותם בחורים. אני שואל אותו: "מה, אתה ברסלבר?", הוא אומר לי: "לא. אבא שלי מגדיר את עצמו ברסלב, אבל אין לי הגדרות כאלו או כאלו. אני יהודי. אני לומד חסידות, לומד את רבי נחמן, לומד עוד ספרים, לומד להיות יהודי. אני יהודי". רציתי לחבק אותו באותה שנייה. המשכתי לשאול אותו: "אוקיי, אבל איזה ספרים אתה בעיקר לומד, מהו הספר שמוביל אותך בעיקר, מהו הספר שנותן לך את כוח ההשראה העיקרי לחיים שלך?". למרבה תדהמתי, הוא מוציא לי פתאום את הספר שהוא החזיק בחיקו, ספר התנ״ך! ספר תנ״ך, לא פחות. אני שואל אותו: "התנ״ך? זה הספר של הנשמה שלך?", הוא אומר לי: "בוודאי. אני לומד, כמובן, עוד הרבה ספרי חסידות, אבל התנ״ך זה ערוץ ישיר, זה מהבורא בעצמו". אמרתי לו: "מה, אתה בטח מתכוון לפסוקים של ישעיה הנביא מלאי ההשראה וכדומה?". אז הוא אומר לי: "כן, גם, אבל בעיקר הפסוקים של התורה עצמה, כמו חומש 'דברים'. זה ישר מפי הבורא, זה פשוט מזיז לי את הנשמה. אני חש בקשר ישיר עם הבורא בעצמו". אלה המילים שלו. זה הכי עצמתי מכל הספרים האחרים שכבר באו אחר כך. הכי מקורי, הכי טבעי.

בום. הוא עשה לי כזה מין בום, הבחור, הנשמה הזאת. איך שהוא נגע לי פתאום ללב. איך לא חשבתי על כך עד היום. איך התעלמתי מהתנ״ך, כספר חסידי עצמתי עם פסוקים מעוררי השראה והתבוננות. איך לא חשבתי על זה, ואיך שלא ציפיתי לתשובה כזו. תשובה כל כך טהורה וכנה. כל כך קדושה. באותה שעה ראיתי לרגע בחזיוני את אלפי הנביאים הצעירים שהיו בירושלים עיר הקודש, ולמדו את דרכי הנבואה וההשראה, ובטח הסתובבו גם כן עם תנ״ך בחיקם, אולי לא באומן, אבל בשכונות בעיר העתיקה או אולי בחברון או במודיעין. הבחור הזה הזכיר לי אותם לרגע. לא יודע למה. אם בגלל התנ"ך, אם בגלל עקשנותו לצאת מכל מיני הגדרות שאנחנו כה רגילים בהן ולהישאר בהגדרה של 'יהודי', ואם בגלל תשובותיו הכנות והאמיצות. תנ״ך. כמה שהוא צדק. אין, בעצם, ספר יותר מעורר השראה וחזון מהתנ"ך עצמו. אני זוכר, כשלמדתי בישיבה אהבתי לפעמים לקחת תנ"ך ולעבור פרקים אחרי פרקים, להתחבר אל ההיסטוריה של עם ישראל, ולקבל השראה מרוחם של הנביאים שעמדו להם לישראל, מהצלילים העתיקים המתנגנים בין המילים, כשלומדים על המלכים, השופטים, הנביאים, המשכן בשילה, בית המקדש בירושלים, דוד המלך ושירת חייו.

אני זוכר גם יום מיוחד שהיה לי. זה היה בסדר עיון. חיכיתי לחברותא של לפני הצהריים, שבושש מלבוא. הייתה לי אז רוח השראה מיוחדת. לקחתי לי את ספרו של ישעיה הנביא, נכנסתי לאיזה חדר שיעורים, והתחלתי לומר פרק אחר פרק, במין אקסטזה מרוממת כזו. באותה שעה הלחנתי שלושה שירים על פסוקים מישעיה הנביא. אחד מהם הוא על פסוק מיוחד שכתוב, אם אינני טועה, בפרק ח׳ פסוק י"ז: "וחיכיתי לה׳ המסתיר פניו מבית יעקב, וקיוויתי לו". איך שהפסוק הזה אופייני לדור היום, סטייל ׳ואפילו בהסתרה׳. ברגע שפגשתי את הפסוק, זה פשוט התחיל להתנגן לי מעצמו. יצא לי אז לחן יפה ומרגש. השמעתי אותו בימים שאחר כך לחבריי, ואז החלטנו להוציא אותו כסינגל, בעבודה עצמאית, וזה מה שעשינו. בחור מוכשר אחד היה המעבד, האחר ניגן בקלרינט, השלישי בחליל, המקהלה הייתה של טובי המשוררים מהישיבה, ואני שרתי, וכך הוצאנו אז את השיר. אה, חייב לתת לעצמי קרדיט: בשיר הזה גיליתי, למעשה, את ילד הפלא המפורסם: דודי פולק. הוא לא היה שר אז רק בשמחות משפחתיות שלו. מישהו סיפר לי עליו. בשל קרבה משפחתית מסוימת, יצרתי קשר עם משפחתו, עליתי לביתו ואמרתי לו: "דודי, תכניס לנגן שלך את השיר, אתה הולך לשיר בסינגל". פעם ראשונה שהוא ראה אז אולפן. אחרי זה שלחתי את השיר לר׳ פנחס ביכלר, מנצח מקהלת 'מלכות', שהתלהב מהילד, והחליט לאמצו למקהלה, וכל השאר היסטוריה. טוב, מה אני נסחף כל פעם. השיר הזה, למעשה, לא כל כך פורסם אז כי לא ידעתי אז שצריך יחצנו״ת וכו׳. מה ידעתי אז בחיים. אבל הוא ייצא מחדש באלבום הבכורה שלי, שנה הבעל״ט בעזהשי״ת. אז אלו שירים שהולחנו ברגעים של השראה, תוך לימוד התנ״ך.

תנ"ך. למה בעצם אין זה אכן חלק מסדרי הלימוד בישיבות הרגילות? והרי התנ״ך זהו הספר היהודי הראשון והכי מקורי, מפי הבורא בעצמו ומפי הנביאים עצמם. איך זה שזנחנו את הלימוד הזה? חז״ל הרי אמרו ששליש מהלימוד צריך להיות בתנ"ך. אמנם בתוספות כתבו את שיטת רבינו תם הידועה, שהתלמוד כולל בתוכו הכל, אך קודם כל אין זה כך שיטת רוב הראשונים, אבל גם אם נאמר ששיטה זו התקבלה בדורות האחרונים, וודאי שאין הכוונה לכך שלא נלמד את התנ״ך כלל, אלא שנלמד קודם את התנ״ך ונהיה בקיאים בו, לפחות ברמה בסיסית, ואחרי זה נצא ידי חובה דרך לימוד התלמוד. שהרי כך גם הוא הסדר הכתוב במשנה: "בן חמש למקרא, בן עשר למשנה". חמש שנים שלמות רק בשביל לימוד התנ״ך! ואנחנו, מה אנחנו יודעים בכלל מדברי הנביאים? עמי הארצים גדולים אנחנו, בכל הקשור לידיעה בתנ״ך. כמעט בכל הדרכות המוסר של רבותינו, הן גדולי התורה והפוסקים, והן בהדרכות של הצדיקים גדולי החסידות, כתבו ללמוד תנ״ך בקביעות, ולהתחבר אל ההווי הרוחני של חיי אבותינו, אבות האומה. אבל בישיבות היום, מחקו את זה. לא נמצא הדבר הזה. ואם יימצא בחור אחד שתאבה נפשו בלימודים אלו וילמד בשעות הצהריים קצת ׳נביא׳, הוא יתקבל כבחור מעניין ולא שגרתי. כעוף מעניין. אני זוכר שבימי בחרותי קינאתי באחיותיי שהיו מביאות את ספרי 'יהושע', 'שופטים' ו'מלכים' לבתי הספר, לומדות את כל ההיסטוריה היהודית ונבחנות עליהם. לפעמים הן היו מבקשות לי שאסביר להן כמה פרקים, ואני, שהייתי מוכרח ללמוד קודם לכן את הפרקים לעצמי, בגלל שלמרבה החרפה מעולם לא פגשתי פסוקים אלו לפני כן, הייתי אז מתמלא ברוח השראה מרוממת מלימוד זה ומסביר להן כמיטב יכולתי, בהדגישי שיש את הביאור של רש"י, ויש את של ה'מצודות'. לפעמים אף השתמשתי עם ביאוריו המקוריים והמופלאים של המלבי"ם. מקנא הייתי בהן, וחושב לעצמי: למה לא הושרש בקרבינו מגיל צעיר ללמוד לימוד זה, אשר מעורר את הלב ומשלים חלק בלתי נפרד מידיעת התורה, וידיעת ההיסטוריה של אבותינו מייסדי האומה היהודית?

מהי אכן הסיבה האמיתית שאין לומדים אצלנו תנ"ך, ומתעלמים כמעט לגמרי ממדף ספרים, זה שהוא בעצם היסוד והשורש לכל התורה שבעל פה המסתעפת ממנו, ולכל ההיסטוריה היהודית הארוכה? הספרים אכן נמצאים במדף מכובד בכל ישיבה ובכל בית מדרש, אך כאילו נועדו רק לקישוט בגלל שאי אפשר בלי, שהרי לא מתאים. או לצורך בדיקת מקורות כשזה נצרך פעמים נדירים לצורך הבנת איזו סוגיה. מהי אכן הסיבה העיקרית לכך? האם כך אכן היה תמיד? מתי התחילה התעלמות זו, והאם סיבות אלו עדיין רלוונטיות כיום? אז הנה התשובה שרבים יודעים לספק: הלימוד בתנ״ך אמנם היה הרבה יותר רווח עד לפני כמה מאות שנים, אך מאז תקופת ההשכלה המעיטו בלימוד זה. הסיבה לכך מפני שהמשכילים השתמשו בלימוד זה רבות מפני חיבתם לדקדוק והשכלה, וכראקציה לכך, מכיוון שזה הפך למעין הסמל שלהם, נוצרה תגובת הנגד, והציבור האורתודוקסי שהתנגד לתנועת ההשכלה, מנע עצמו מלימוד זה.

סיבה נוספת היא, בגלל תופעת ביקורת המקרא שנוצרה יחד עם תופעת ההשכלה. משכילים רבים למיניהם לקחו את הלימוד כלימוד אקדמי, ולמדו את התנ״ך בגובה העיניים, וכביכול נכנסו לראשם של הדמויות התנכיו״ת, ופרשנו פרשנויות מסולפות רבות בדמויות מקודשות של גדולים ומלכים ואף ביקרו את ביקורתם ופקפקו באמינות חלקים מסוימים מהתנ״ך וכדו׳, ולמדוהו שלא כפירוש חז״ל. ומכיוון שרבתה תופעה זו, וכל מי שלמד תנ״ך היה לו הסיכון להגיע לתכנים אלו שכתבו מבקרי המקרא למיניהם, הרי שהחליטו, כהוראת שעה בלתי רשמית, להתעלם מלימוד זה. ומכיוון שבאותה תקופה נוסד מודל הישיבה הליטאית על ידי תלמידי הגאון מווילנא, כישיבת ״וואלז׳ין״ אם הישיבות וכל מעתיקיה וממשיכיה בדורות אחר כך, הרי שכך נשתרש הסדר הרגיל של הלימודים בישיבות, שלא נתנו יחס כלל כמעט ללימוד התנ״ך. ולמרות שהגאון מווילנא בעצמו היה מאוד מאוד בעד לימוד התנ״ך, כידוע, אך תקופת ההשכלה שבאה מיד אחר כך, עוררה את הראקציה הנדרשת כמו שנתבאר, וכך זה כבר נשאר עד עצם היום הזה. סיבה נוספת ניתווספה להתעלמות מלימוד זה בעליית התנועה הציונית. האתוס הציוני טופח רבות בהשראת התנ״ך, ומלחמותיהם של עם ישראל באויביהם. מאז קיבל התנ״ך סטיגמה ציונית מסוימת, וברגע שזה לימוד ציוני, ואף לומדים אותו בבתי ספר חילוניים, ואפילו חידון תנ״ך עולמי נערך על כך במגזר החילוני והדתי לאומי, כבר לא יכל הציבור החרדי, שהתנגד לציונות, לעשות 'עסק' גדול מדי מהתנ״ך. שוב, כראקציה, והפעם מהתנועה הציונית. מי שנשאר לומד לימוד זה הוא כמובן הציבור הדתי-לאומי, וכך גם הציבור החילוני, בהיקף יותר קטן.

האם סיבות אלו רלוונטיות כיום? אחרי מחשבה קלה, נראה שאין כבר סיבה למסיבה. דור ההשכלה והשפעותיה השליליות כבר לא רלוונטיים בשבילנו, וכמו כן, הסחף הציוני-חילוני שהיה בימי קום המדינה, גם כבר לא רלוונטי כיום, בעידן ה'פוסט ציונות'. אם יש כיום נשירה וסחף כל שהוא לכיוון חילוני, זה בגלל סיבות אחרות ושונות אבל ממש לא מפני הלהט הציוני של הקמת המדינה, להט שהיה בנוי רבות על מקורות השראה מהתנ״ך. אז מה כן נשאר לנו? מהי הסיבה לאי לימוד התנ״ך בישיבות שלנו ובבתי המדרש? תנו לי לומר לכם את מה שאני חושב:

השקפת העולם המנשבת מהתנ״ך, מזה מפחדים רבים מראשי הממסד הקיים. אתמקד בקצרה בכמה נקודות. קודם כל, מי שלומד תנ״ך הופך לאדם עם חיפוש רוחני עצמאי, ורוחניות כזאת שאינה מתמקדת אך ורק בלימוד התורה. ההשראה המתקבלת לה מדרכם של להקות הנביאים, שהיו מסתובבים עם ׳נבל וכינור, תוף וחליל׳ ומבקשים השראה, הדיבור הישיר והעצמתי עם אלוקים בפי נביאיו, כל אלו מובילים לצימאון רוחני לדביקות ולהשראה, לאקסטזה אלוקית. החיפוש הרוחני מהסוג הזה, איננו עומד בראש הפירמידה בסולם הערכים של עולם הישיבות כמו שהוא עומד כיום, שם הערך הבלעדי הוא לימוד התורה כפשוטו, ללא דיבור ישיר על אלוקים או על רוחניות אמיתית. התנ״ך לא משרת את האינטרס של הלמדנים. לא התנ״ך, וכמובן גם לא אגדות חז״ל המופלאות, שאיך שהוא, בדרך פלא, גם הן לא נלמדות כלל בעולם הישיבות. זו היא סיבה אחת.

סיבה נוספת למניעת לימוד התנ״ך היא - החשיבה העצמאית שלימוד זה מוביל את האדם. בלימוד סוגיות הש״ס יכול האדם לבלות שנים רבות, וללא שיתחיל לחשוב על משמעות היהדות, יסודות ההגות היהודית, עיקרי האמונה, וכדו׳. עסוק הוא בניתוחים לימודיים של שור הנוגח את הפרה. אך כשהאדם לומד את ההיסטוריה של עם ישראל, את פעולותיהם, מלחמותיהם, ניצחונותיהם וכישלונותיהם, דברי המוסר או הנחמה של הנביאים - אופ׳ס, הוא מתחיל פתאום לחשוב. הראש נפתח. פתאום הוא קולט שיש מושג כזה של העם היהודי, ויש לו היסטוריה, וימי גלות או ימי זוהר. הראש מתחיל לשאול שאלות ולבקש הסברים, ומזה, מזה בדיוק מפחדים שם בחלונות הגבוהים. כי מאיפה להם תשובות. פה לא מחנכים לחשוב. אין שאלות ואין תשובות.

סיבה שלישית: לכל אורך התנ״ך, מתגלית לה השקפת עולם ברורה מאוד של אהבת החיים והיצירה. האדם האידאלי של התנ״ך איננו הלמדן או המתמיד דווקא. היהודי הטיפוסי של התנ״ך הנו זה שיש לו כרמים ופרדסים, חורש וזורע, מפרנס ומכלכל את משפחתו מתוך שמחת עמל החיים. אין שם 'כוילל', 'ישיבות', וכו'. הדבר שהנביאים מבקשים לעם ישראל הוא בעיקר לשמור על מצוות התורה וללכת בדרכי ה׳. לשמור שבת, שמיטה, להיזהר מעבודה זרה ומגילוי עריות, ובמיוחד הושם הדגש בפי הנביאים על ׳צדק חברתי׳, וכמו שכל הנביאים חוזרים על מסר דומה: "לא ביקשתי ממכם עולות וזבחים, אלא עשו צדק ושמרו משפט, לחוס על עניים ואביונים ולחון את היתום והאלמנה". בכלל, ישנם בתנ״ך ביטויים רבים לאהבת החיים ועבודת ה׳ מתוך חיבור מלא לעולם, ואף גילויי נפש ורגש עזים ובריאים. כשדוד המלך אוהב את יהונתן ויהונתן את דוד אין המקרא מהסס לבטא בגלוי את כל רגשותיהם העמוקים והסוערים. "ויוסף יהונתן להשביע את דוד באהבתו אותו כי אהבת נפשו אהבו". או בקינת דוד על מות יהונתן: "צר לי עליך, אחי יהונתן, נעמת לי מאוד, נפלאתה אהבתך לי מאהבת נשים". אתם יודעים מה? תקראו את קהלת, מההתחלה ועד הסוף, ותבינו בדיוק את הכיוון. ״וראיתי כי אין טוב מאשר ישמח האדם במעשיו כי הוא חלקו" (ג', כ״ב). "הנה אשר ראיתי טוב אשר יפה לאכול ולשתות ולראות טובה בכל עמלו שיעמול תחת השמש מספר ימי חייו אשר נתן לו האלוקים כי הוא חלקו"(ה י״ז). "ושיבחתי אני את השמחה אשר אין טוב לאדם תחת השמש כי אם לאכול ולשתות ולשמוח" (ח ט״ו). "ראה חיים עם אשה אשר אהבת, כי הוא חלקך בחיים" (ט' ט'). נו מה אתם אומרים על כך? לשמוח עם החיים, עם האישה שאהבת, עם סיפוק עמל החיים, לאכול ולשתות, ולשבוע מטוב החיים היפים. והרי אין לך בעלבת׳ישקייט גדולה מזו? לאורך כל התנ״ך, אין כל היסוס מלבטא בעוז את כל העוצמות של הנפש והחיים. הכל שם גלוי, אמיתי, טבעי ובריא. אתה לומד כמה פרקים בתנ״ך, ומרגיש פתאום שמשהו בראש מבריא לך, ואתה לא יודע למה.

סיבה רביעית לפחד מלימוד התנ״ך היא - שכשאנו לומדים תנ״ך, את ספר 'יהושע' המספר על כיבוש ארץ ישראל, עם כל השמות של הערים והישובים, או כשאנו לומדים בספר 'מלכים' על כל המלחמות עם הפלשתים והאומות על חבלי ארץ ישראל, חבל בנימין, השפלה, יהודה ושומרון, אתה פשוט הופך ל׳נער גבעות׳. אינך יכול לקרוא את ההיסטוריה מלאת ההשראה של כל הערים בארץ ישראל, ולא להתמלא בחזון רומנטי על חזרת כל ארץ ישראל לידי עם ישראל ובניית בית המקדש בחזרה.

והנה מה שמספר לי לפני שבוע יהודי אחד, שבבית מדרשם הידוע של ה׳זילברמנים׳ הירושלמים שלומדים תנ״ך כידוע (שיטת זילברמן), רבים מהצעירים עוזבים והולכים לגבעות. הם לא יכולים שלא. אם אתה מתחיל לחיות את ההיסטוריה היהודית העתיקה, אתה פשוט נשאב לזה. בישיבות לא רוצים את זה. מה שאני אומר על כך? אני אומר שכן, הגיע הזמן שגם החרדים הצעירים יתחילו לגור בגבעות יהודה ושומרון. כבר כתבתי על כך. בלי קשר לציונות, לצבא וכדומה. למה אני אומר כך? אה, בגלל שאני כן לומד תנ״ך. והחזון שלי הוא ארץ ישראל השלמה, ובית המקדש על מכונו ותפארתו. ואני גם אומר עוד משהו: הגיע באמת הזמן שנתחיל ללמוד תנ״ך, ונחזור אל השקפת העולם השפויה, הבריאה והנורמלית, המנשבת ומתנגנת מכל פרק וכל פסוק בתנ״ך. השקפת העולם הבריאה והמאוזנת, הרוחנית כל כך, ומלאת השירה, הרגש והכיסופין למי שאמר וברא את העולם.

אולי יעניין אותך גם
פתח את כל התגובות   הוסף תגובה
תגובות    
ספר הספרים  
מישהו 07:23 15/06/2017

רבי נתן תלמידו של רבי נחמן; היה קורא לתנ"ך ספר "כל טוב" כיון שכולו מוסר.

הוסף תגובה חדשה
הגב לתגובה זו
1
 
יפה! אז הסיבה הראשונה כבר לא קיימת לדעתי  
ממו 07:40 15/06/2017

והסיבות הבאות מראות את הדרך העקומה שהציבור​ החרדי חי בה

הוסף תגובה חדשה
הגב לתגובה זו
2
 
     לא כל מה שמנדי מוכר אמת  
 21:54 15/06/2017

זה לא מוכרח בכלל שזה הסיבות שלא לומדים תנך, צריכים לשאול את הרבנים

הוסף תגובה חדשה
הגב לתגובה זו
 
מוזר  
מוזר 07:44 15/06/2017

מוזר שדברים כל כך פשוטים מקומם בטוא באתר חרדי, ואני אסביר. אם פלוני אלמוני בעד תפיסת עולם מורכבת, אי צנזורה, התמודדות עם ערכים ודעות מערביות וכו', אזי ברור שילמד תנ"ך, אלא שהוא לא בדיוק חרדי - מזרוחניק או חרדי חדש וכדו'. ואם אותו פלוני בעד שיטת" רק תורה" חדש אסור מן התורה" להגביה את החומות וכו', כלומר חרדי אורגינל, ברור שלא ילמד תנ" ך, כי אי אפשר להחשף לחומר נפיץ כזה בלי שיעבור איזה עיבוד של משגיח.
חברונ שלא סגור על זהותו ולומד תנך

הוסף תגובה חדשה
הגב לתגובה זו
3
 
     לפי דבריך הציבור החרדי סתום מוגבל ויש להתייחס אליו כאל ילד קטן  
שובר שיוויון 14:26 15/06/2017

תקרא שוב מה שאתה כותב, זה עלבון לציבור שלנו, וכי כולנו כעדר כבשים אחרי רבותינו?

הוסף תגובה חדשה
הגב לתגובה זו
 
שקר גס לגבי ישיבת זילברמן  
אריה 08:20 15/06/2017

לומר ש"רבי מהצעירים עוזבים והולכים לגבעות&quo זה פשוט שקר גס. חבל שהכותב לא מנסה לברר את העובדות לפני שהוא כותב אלא מסתמך על "מה שסיפר לו יהודי אחד". מיעוט קטן וזניח שהולך לגבעות, בדיוק כמו אותו מיעוט בשאר הישיבות (ואפילו פחות) שהולכים לצבא ולאקדמיה.<

הוסף תגובה חדשה
הגב לתגובה זו
4
 
מילא לא לומדים תנ"ך אבל למה השנאה לארץ ישראל נחלת ה' כמו המרגלים שמאסו בארץ חמדה (ל”ת)
פעיה"ק ירושת"ו 08:21 15/06/2017
5
 
     לא שונאים ארץ ישראל ח"ו, שונאים מדינת ישראל אשר גזלה את שם ישראל לעצמה (ל”ת)
 21:56 15/06/2017
 
כותב טור זה הוא עם הארץ גמור, וטיפש גדול, זה תוספות מפורשים בסנהדרין (ל”ת)
ריאלי 08:52 15/06/2017
6
 
     אולי כותב הטור טיפש אבל אתה לא יודע לקרוא  
יואל 20:35 15/06/2017

הוא מזכיר בפירוש את התוספות ורבינו תם

הוסף תגובה חדשה
הגב לתגובה זו
 
מדהים (ל”ת)
 08:58 15/06/2017
7
 
חחח - פינקט אזוי !!! (ל”ת)
חוסיד 09:01 15/06/2017
8
 
איזה יופי. יישר כח (ל”ת)
תהלה 09:11 15/06/2017
9
 
אם כל הכבוד כבודו לא יותר חכם מהחזון איש הרב שך האדמור מגור וכל גדולי הדור  
יוסף 09:12 15/06/2017

צריך לחשוב אלף פעם לפני שכבודו כותב וגם אחרי זה להבין שיש דברים נסתרים שכבודו לא מבין. זה לא בושה .

הוסף תגובה חדשה
הגב לתגובה זו
10
 
והסיבה הכי חשובה שלא לומדים תנ"ך:  
יחזקאל 09:14 15/06/2017

כי אין בו עדות, מפלגות, חצרות או ישיבות אלא עם.
נו פשוט - עם. עם ישראל.

הוסף תגובה חדשה
הגב לתגובה זו
11
 
     לא נכון, יש שם מעשיות על י"ב השבטים ופילגש בגבעה למשל ומלכי יהודה וישראל וכו'  
 21:58 15/06/2017

בקיצור יש שם גם פוליטיקה ומחלוקת בין שאול ודוד ועוד אלפי דוגמאות

הוסף תגובה חדשה
הגב לתגובה זו
 
בעיה נוספת, לא ניתן יהיה לשמר את המפלגתיות,  
פרענק פרנקל  09:21 15/06/2017

והמנטליות הגטואית, סובב סובב הולך רוח האנוכיות, ועל סביבות אנ'ש ורק אנ'ש שב הרוח, ,כמובן שהתנ" מעלה את האדם לגבהים, ומשם הוא מבחין כי גם שבטים אחרים, מקבלים ברכות שמים מעל, ולהם תכונות ועוצמות, השונים, ולעיתים עולים על שלו, ,וכאן כבר צריך לחכות למשיח, כדי שאיזשהו פלג יסכים לפרגן למשנהו, ,אילו היה שבט גד בימינו, והיה טורף זרוע אף קדקד, ומכריע את אויבינו, מי היה מפרגן , שבגלל זה, ברוך מרחיב גד, שתתפשט נחלתו ותתרחב,, או שאשר יהיה ברוך מבנים, בגלל השמן המשובח והמעולה, שאדמתו מפיקה, ,וכן בשאר שבטים ופלגים, ,ולכן הרעיון שהעלית, על אף היות התנ"ך חרב גאוותינו, הוא בבחינת הלכתא למשיחא,

הוסף תגובה חדשה
הגב לתגובה זו
12
 
יישר כח עצום על המאמר המחכים והכנה  
תומר 09:23 15/06/2017

אין ספק שחיזקתנו. הלוואי שנזכה כולנו לחזור בתשובה בנושא.

הוסף תגובה חדשה
הגב לתגובה זו
13
 
שטחי ולא רציני (ל”ת)
מנחם מנדל 09:24 15/06/2017
14
 
ועוד סיבה:  
שמיל 09:32 15/06/2017

בתנ"ך הכל גלוי ומפורש, הטוב והרע.
הצטדקויות והתחמקויות 'אי אפשר להבין את זה במח הקטן שלנו', 'אלו סודות עמוקים', 'זה רק לגדוילים' וכן עז"ה. שחלקים גדולים בשיחות המוסר שלנו בנויים עליו.

הוסף תגובה חדשה
הגב לתגובה זו
15
 
כבר אמר בשעתו בנושא זה  
א 09:35 15/06/2017

הרב פנחס וולף ז"ל (בנים שלו הקימו את סמינר וולף ) שהיה רב קהילת אשכנז בפתח-תקוה. רבנו משה בן מימון מתאמצים להכיר אך את משה בן עמרם אינם מכירים

הוסף תגובה חדשה
הגב לתגובה זו
16
 
מאמר חזק ישר כוח (ל”ת)
חזק 09:49 15/06/2017
17
 
אם מה שכתבת בסוף נכון, אז זה סיבה מספיק טובה מדוע לא ללמוד תנך. (ל”ת)
דור2000 09:54 15/06/2017
18
 
למה החרדים אינם לומדים ספרי הנביאים?  
שריר 09:56 15/06/2017

כי הנביאים היו אנשי מוסר, ובשבילם לקיים ההלכה בלי המוסר שבהלכה, כאילו לא קיימת ההלכה, או אפילו עברת על ההלכה. ואצל החרדים אין מוסר כלל רק הלכה.

הוסף תגובה חדשה
הגב לתגובה זו
19
 
יש רבנים בישיבות  
מושפע😉 09:58 15/06/2017

מי אתה שתחליט לכל ראשי הישיבות מה צריך ללמוד הם קובעים אם ללמוד נך או לא אתה וחוץ מזה רואים שלא למדת נך בישיבה כי אם היית לומד בצורה הנכונה לא היית חושב שיהושוע היה מנוער הגבעות

הוסף תגובה חדשה
הגב לתגובה זו
20
 
     שאלתי את הרהג רבי משה הלל הירש  
דוד 01:23 16/07/2017

ואמר לי שאפשר לעשות סדר נך בישיבה אך כסדר נפרד בנוסף לקיים

הוסף תגובה חדשה
הגב לתגובה זו
 
יפה.. מנדי תדבר גם על ענייני התקופה (ל”ת)
כ 10:18 15/06/2017
21
 
חזק ביותר  
רעב אהרלה 10:37 15/06/2017

נהנה מכל מילה,
ביסט דאר רבי םין אלע רעבעס

הוסף תגובה חדשה
הגב לתגובה זו
22
 
     חילול השם, ארבהרל'ה זינקט אין אינטרנט???????????????????????????????????????? (ל”ת)
 22:00 15/06/2017
 
למשפיע יש בלוג (ל”ת)
 10:40 15/06/2017
23
 
יפה מאוד  
שעיה 10:43 15/06/2017

מחזק ידיך על הכנות והאומץ שלך לכתוב את המאמר

הוסף תגובה חדשה
הגב לתגובה זו
24
 
תנ"ך  
חרדי 10:49 15/06/2017

יש לך טע7יות רבות בהסברים העצמיים שלך לכל הנהגה שמקובלת על העולם החרדי יש סיבה, ואת הסיבה יודעים גדולי הדור ! ואתהאולי חושב שאתה אחד מגדולי הדור אבל אתה לא! אתה שנוזלן מסכן שמחפש רק מוזיקה ואהבה וחיי עולם נוחים!

הוסף תגובה חדשה
הגב לתגובה זו
25
 
יישר כח, דברים היוצאים מהלב נכנסים אל הלב... (ל”ת)
 10:54 15/06/2017
26
 
אמנם כותב ארוך מדיי, כנראה לא שמע על ערך הדיוק והצמצום  
אויבער חוכם 10:56 15/06/2017

אבל הבחור הזה תותח, אומר דברים ברורים בלי חשש
בו נשאל עוד כמה שאלות:
2 מכבים? ברק בן אבינועם? גיבורי דוד המלך וצבאו? צבא הכיבוש של יהושוע? כהן משוח מלחמה? מלחמות מלכי יהודה וישראל? מרד חורבן בית שני ומרד בר כוכבא בחסות רבי עקיבא? היו חיילים יהודים היה צבא יהודי, אוי ווי גיוועלד!!! נביאים מילא, אבל היתכן שה' בחר גם בנביאות? מרים, דבורה, חולדה... טוב זה סתם עושה עוד כאב ראש לעסקונים שלנו.
מה שציין הכותב באופן כ"כ קולע ורק אוסיף עוד קורט לדבריו בעניין הרוח הנושבת מהתנ" ומההיסטורי של עמינו
המלאכה, עבודה ויצירתיות, לא רק בימי התנ"ך רש"י רבינו תם ובעלי התוס' היו בעלי ומגדלי כרמי יין, חקלאים!!! רב יוסף, רב פפא, "גדול הדור" במסכת סוכה ועוד מלא אמוראים ותנאים היו בעלי מלאכה בעלי קרקע חקלאית ועסקו בחקלאות במסחר ובפרנסה!!! אנו קוראים בתנ"ך ולא מוצאים זכר ללמדנות, לישיבות, לפלפול אנו רואים עם שהדרישה ממנו זה ללכת בדרכי ה' ולהתפרנס ולהילחם ולהיות מאוד מוסריים ע"פ התוויית נביאי ה' יתב'.
כל זה לא רוצים מנהיגי הדור ועסקניו הקטנים שנלמד, שנחשוב ושנשאל, אין להם תשובות. הרצון של בעלי הבית, מנהלי המנגנון ובעלי השליטה הוא לשמר מצב קיים!! ולכן הציבור החרדי ממושמע צר אופקים המסתגר בד' אמותיו המצומצמות ובקהילות החונקות, זה האינטרס שלהם. השינוי יבוא לאט אבל בטוח. אני לא אוביל ולא אהיה מהמובילים כי אני מפחד על הילדים שלי, על הבנות שהתחתנו, על הלשון הרע שיצא עליי, אבל בשקט אני יודע שזה יבוא ואנשים אמיצים ממני יובילו לשינוי.

הוסף תגובה חדשה
הגב לתגובה זו
27
 
     כשזוכים נטהרים מקליפת המרגלים (ל”ת)
פרשת השבוע 16:11 15/06/2017
 
     כשזוכים מתפטרים מתגובתך (ל”ת)
 22:01 15/06/2017
 
תודה!  
קובי 11:02 15/06/2017

תודה לך ר' מנדל, כל מילה דבש.
ת על האומץ לפתוח את הנושא החשוב הזה וללבן אותו בצורה מדהימה.
ת שוב ובהצלחה בכל מה שאתה עושה.

הוסף תגובה חדשה
הגב לתגובה זו
28
 
אשרנו שיש לנו רבי כזה  
א ב 11:27 15/06/2017

סוף סוף יש מישהו חכם בכלל ישראל. מעולם לא חשבנו על הרעיונות הנפלאים האלו!!!

הוסף תגובה חדשה
הגב לתגובה זו
29
 
תיקון כללי למאמר המחכים ביותר  
י ה 11:29 15/06/2017

מעולם לא למדו תנ"ך בישיבות, כבר בימי האמוראים, זה לא קשור להשכלה ולקשקושים. מקורו בגמרא שמבואר שתלמוד בבלי בלול מכל חלקי התורה, ושם כבר כלול כל מה שיהודי צריך ללמוד.

הוסף תגובה חדשה
הגב לתגובה זו
30
 
     שטויות תלמד את הסוגיה הגמרא בסנהדרין מדבר על קללת בבל  
דוד 01:28 16/07/2017
 
ילד לבעיה שלך יש שם מקצועי אבל אם טיפול נכון שיש לפסיכולוגים להציע אתה וודאי יכול להתקדם.. אז קדימה תזמין תור! (ל”ת)
 11:32 15/06/2017
31
 
די די די צא טמא ממחנינו, כולם טועים כל הצדיקים והחכמים, ורק אתה הפצפון יודע הכל מבין ומכריע. תפסיקו לתת לו במה! במה לבוגד בגדולי ישראל שחצן על צדיקים  
 11:36 15/06/2017

מענין שכל בוקר אני אומר בתפילה ותלמוד תורה כנגד כולם. מענין מאד !!!!

הוסף תגובה חדשה
הגב לתגובה זו
32
 
ימשיך הגיטריסט המשפיע לתת עצות לסכסוכים בין לאומיים  
 11:39 15/06/2017

ולנגן לילדים ואנשים מסכנים. ויפסיק לתת דעות עקומות ומטופשות על עולם התורה.
ואל תבוא בטענות למה אני לא עונה עניינית כי זה בדיוק הנקודה שילד עם גיטרה ומקלדת ביד, פשוט לא ראוי ולא מסוגל להביע ביקורת על עולם התורה. בדיוק כמו שאינסטלטור לא יכול להביע דעות על הטיפול בניתוח מעקפים, וגם כמובן להפך מנתח בכיר לא יכול להביע דעות על בעיות אינסטלציה, פשוט הוא לשם, וטיפש מי שבכלל יקרא את המאמר ועוד יותר טיפש מי שיגיב למישהו שמעסק אם נושא שאין לא מושג בסיסי בעניין.

הוסף תגובה חדשה
הגב לתגובה זו
33
 
     צודק מאוד (ל”ת)
 22:02 15/06/2017
 
     כל מילה! (ל”ת)
 13:50 22/06/2017
 
מה הוא עושה באתר חרדי????  
גולש 11:41 15/06/2017

ילד חצוף! אם לא מתאים לו העולם החרדי על כרעיו ועל קרבו, יתכבד להצטרף לכל המורדים והמתקנים והחמים ויקים קבוצה נפרדת. מה הוא עושה כאן??

הוסף תגובה חדשה
הגב לתגובה זו
34
 
ספר הספרים  
מישהו 11:56 15/06/2017

רבי נתן תלמידו של רבי נחמן קרא לתנ"ך ספר "כל טוב" כיון שהוא כולו מוסר!

הוסף תגובה חדשה
הגב לתגובה זו
35
 
עוצמה מפחידה. היה לי קשה לעמוד מול האמת  
 12:01 15/06/2017

בודאי שהממסד ירדוף את ההסתכלות הזו, שמסכנת את עצם קיומו.
מסוכן עד אימה לראשי הקהל ולהנהגה של 1984 - מי שקרא את ג'ורג' אורוול.

הוסף תגובה חדשה
הגב לתגובה זו
36
 
התנך ומחשבת ישראל  
יוסי 12:02 15/06/2017

החרדים דהיום ' מקדשים' כל דבר שעשו פעם
. לקחו את דברי החת"ס : חדש אסור מן התורה ועשו להם הרחבה לכל תחומי החיים. מהסיבה הזו ( גם) לא משנים בישיבות כלום. כביכול אין הבדל בין קומץ האריות שהלכו ללמוד בוולוזין דאז לבחורים של ימינו. אין מבחנים בכלל , אין משטר ברוב המקומות , מה שגורם לכך שבחור מסיים את לימודיו בישיבה עם ידע דל מאד בגמרא. אם היו לומדים לימודים מגוונים כמו תנך ומחשבת ישראל אזי היינו מרוויחים לפחות את אלו שלא מתחברים לגמרא ומתחברים לתנך ,שלא לדבר על אלו שהיו לומדים גם וגם.
ה יוצאים בחורים גדושים בתנך גמרא ומחשבת ישראל.
פיספו ענק.

הוסף תגובה חדשה
הגב לתגובה זו
37
 
שיחה נאה, אשריך, התנ"ך הוא נשמתינו וחיבורינו להשי"ת (ל”ת)
 12:09 15/06/2017
38
 
אני לא אתפלא אם אתה תהיה אחד מהאנשים שהביאו את הגאולה (ל”ת)
משיח 12:19 15/06/2017
39
 
יפה כתבת. מדויק. ואמיתי. ייש"כ! (ל”ת)
קוראהכל 12:31 15/06/2017
40
 
למה לדלג על התגובות הבקורתיות ולהעלות רק את המסכימות או המחמיאות??  
 13:17 15/06/2017

בפרט כאשר התוצאה ומסקנא המשתמעת נראית בתגובה השניה שהעליתם...

הוסף תגובה חדשה
הגב לתגובה זו
41
 
למה אתה חייב 'להתחכם'?  
נמאסת 13:28 15/06/2017

וכי הישבות במתכונתן (גם החסידיות) לא עוצבו ע"י גדולי הדורות זצוק" ושיבלח&quo חייב להיות 'מעניין' - 'מקורי' - 'מהפכן'???

הוסף תגובה חדשה
הגב לתגובה זו
42
 
מיילא לא לומדים תנ"ך אבל למאוס בארץ ישראל נחלת ה' כמו המרגלים שמאסו בארץ חמדה (ל”ת)
פעיה"ק ירושת"ו 13:36 15/06/2017
43
 
האדמו''רים מגור וצאצאיהם היו בקיאים בתנ''ך להדהים! (ל”ת)
חסיד גור 13:49 15/06/2017
44
 
בחדרי הסינונים שלכם הם סוג של סתיימת פיות? אני שלחתי תגובה שאינה אוהדת ולא פורסמה, פורסמו רק תגובות מחניפות. פוי,  
 14:03 15/06/2017

מי שנאמן לגדולי ישראל, תלמידי החכמים שעליהם כתוב הוי מתאבק בעפר רגליהם, לא מקבל באתר הרפרומי הזה במה. לא נורא, מענדל זה רפורמי, בדיוק כמו מנהלי האתר. מצא מין את מינו.

הוסף תגובה חדשה
הגב לתגובה זו
45
 
הפרשנות כל כך נכונה ויפה. חשיבה שכזאת. רק תועיל.  (ל”ת)
אני חילונית מוחלטת אבל 14:54 15/06/2017
46
 
קריאה בתנך תעודד אנשים לעבוד ולהתגייס לצבא וזה טוב!!!!! (ל”ת)
ענת 15:00 15/06/2017
47
 
יישר כח גדול! כל מילה זה יהלום! ברילאנט! (ל”ת)
זלמן לייב 16:24 15/06/2017
48
 
להיפך, בע"ה נתייגע יותר בתוש" כדי לא לצאת כמוך המבולבל בעצמך ומבלבל אחרים  
 16:27 15/06/2017

כמה מתאימה לך במה מופקרת זו כאן בה יכול לכתוב כל אחד את כל העולה על רוחו בלי שום ביקורת.

הוסף תגובה חדשה
הגב לתגובה זו
49
 
צודק ולא צודק  
אברך תוהה 17:24 15/06/2017

תראה קודם כל כישרון הכתיבה שלך הוא מדהים ועוצמתי, לגוף העניין הטענות כשלעצמם נכונות [ואני אחד שהתחבטתי ועדיין מתחבט בזה רבות], אבל אני חושב שהמבט על דברים שכאלו צריך להיות רחב יותר, כמו ההשפעה החברתית של צורת חיים שכזו בתקופתינו וכדו', ונדמה לי שבזה צריך שיקול דעת של גורמים רבים תורניים ושאינם, בהצלחה ידיד.

הוסף תגובה חדשה
הגב לתגובה זו
50
 
     לא הבנתי מה מדהים? תסכול של אדם מתוסבח? או הנננחח מגן סופיה? ולא שכחנו את החומר שמתגלגל שם כמעט בחינם............ (ל”ת)
 22:32 15/06/2017
 
ילד. אתה ואיך שהנך מבין את התנ"ך זו בדיוק הסיבה שלא לומדים תנ"ך - איך הגעת לנוער הגבעות אם בדיוק הפוך מובן מהתנ"ך (ל”ת)
ישראל 20:30 15/06/2017
51
 
הטיעונים השיטחיים הם התשובה...  
יהודי 22:03 15/06/2017

אדם שטחי כשקורא נביאים חושב שקורא ספרות רגשית וסיפורי מלחמות ואינו מבין שהכל ענינים עמוקים בקבלה ומי שלא מבין בקבלה לא ימצא תועלת בתנך אלא עיוותים ודווקא תורה ציבור בני התורה לומדים בשישי שבת ברמה גבוהה ביותר ושואלים שאלות ומוצאים תשובות אמיתיות ורק בישיבות חסידיות מדקלמים ולא שואלים שאלות

הוסף תגובה חדשה
הגב לתגובה זו
52
 
     עוד אחד שכנראה לא מבין ענין! (ל”ת)
 11:02 16/06/2017
 
אמת ויציב  
אברך 00:00 16/06/2017

הדברים פשוטים ואמיתיים. אבל תראו לאן הגענו, שאנו צריכים לשאול ולדון האם לימוד תנך הוא חלק מלימוד תורה! הרי זה אבסורד! אנ ו מחנכים לאמונת חכמים אבל איפוא האמון בדבר ה' ממש המתגלה דרך נביאיו? אם אנחנו מתפלפלים ובצדק כמובן, בדברי ראשןנים או אחרונים, האם דבר ה' פחות מזה חלילה?! האם צריך להתבייש לשבת עם תנך בבית המדרש?;זה גרוע ח"ו מסוגיא בגמרא?

הוסף תגובה חדשה
הגב לתגובה זו
53
 
הרבה דברים נכונים ויפים. זה חלק מתשובת הצדיקים שמשיח עתיד להח  
 14:17 16/06/2017

להחזיר בתשובה. עם זה הרבה הערות: "להקו הנביאים, שהיו מסתובבים עם ׳נבל וכינור, ..לימוד התורה כפשוטו, ללא דיבור ישיר על אלוקים או על רוחניות אמיתית&quo צריך להבין שלימוד התורה זה רוחניות אמיתית, והתמקדות בנבל וכינור זה קצת מדומין. מה שעשו כן הנביאים זה כדי שתשרה עליהם רוח הנבואה, כי מדרגתם כזאת, לעומת זה הסיכוי שעלינו תשרה כך זה בערך כמו סיכוי שצפרדע תתנבא (כך דברי הרמב" במורה נבוכים.) המשך בהודעה באה.

הוסף תגובה חדשה
הגב לתגובה זו
54
 
המשך:באמת חסרון בישיבות שלא שמעו לצעקת גדולי הדורות ללמוד החלק  
 14:22 16/06/2017

הרוחני שבתורה, ולהכיר שאנו עם, עם קדוש, מקיף כל מדרגות החיים.
ולא נשלם.

הוסף תגובה חדשה
הגב לתגובה זו
55
 
אם התנ"ך לא היה התנ"ך הוא לא היה עובר את הביקורת של הוועדה לעינייני ספרים כי יש שם הרבה סיפורים לא חינוכיים  
 00:00 18/06/2017

אפילו את חמישה חומשי תורה היו מצנזרים האם הרצח של קין והבל חינוכי או מכירת השבטים את יוסף או הסיפור של יהודה ותמר אז מה לעשות את התורה קשה לצנזר אז צינזרו את הנ"ך בזה שלא לומדים אותו...

הוסף תגובה חדשה
הגב לתגובה זו
56
 
     למה אתה מעוות???  
למה? 10:14 18/06/2017

אי אפשר לצנזר? סימן שאין צורך לצנזר!

הוסף תגובה חדשה
הגב לתגובה זו
 
מסורת  
מסורתי 14:52 18/06/2017

העובדות הן ברורות מרנן ורבנן ראשי הישיבות במאה חמישים שנה האחרונות לא הכניסו לימוד תנ"ך למסגרת הישבתית ולו רק משום המימרא הרחיקו בניכם מן ההגיון למרות שהיה הנצי" ובדור האחרון מרן הבריסקר רב ובנו הבכור ועוד זכור היטב מרן החזון יחזקאל ראו כמה פירושים לתנ"ך יצאו מהם כנראה שלדור אחרון הסדר שונה ואנו סומכים על רבותינו מתווה השיטה ולא עם כל הכבוד על שיכלינו

הוסף תגובה חדשה
הגב לתגובה זו
57
 
     הנציב נתן שעור תנך כליום בישיבה (ל”ת)
יוסי 01:33 16/07/2017
 
מענדל, אתה מתוק מדבש! עלה והצלח!  
 15:44 18/06/2017
58
 
מסקנת הלומד תנך ברצינות:מד ישראל הינה ההפך הגמור מהעם היהודי המקורי  
לומד התנך 03:27 21/06/2017

מציאות המדינה ה"יהו הכחשה לגאולה העתידה שתיעשה אך ורק ע"י משיח בן דודהלומד תנך באמת נפגש עם פסוקים רבים המנבאים ומתארים את גאולת עם ישראל שחיעשה לאחר שישובו בתשובה וקיבוץ הגלויות יהיה ע"י המשיח ואז תהיה התגלות כבוד השם והשפלת הרשעים וכל עם ישראל ישמור מצוות השם כיום המדינה היהודית בעצם מהותה מגלמת את ההפך הגמור מכל הנ"ל יהודי שלומד ומאמין בתנך לא יכול שלא לשנוא בתכלית השנאה את המפלצת הרוע שגנבה לנו את השם ישראל

הוסף תגובה חדשה
הגב לתגובה זו
59
 
עדיין אינך מעיז לומר שהרב קוק פשוט צדק מול סביך הצדיקים זי"ע  
ה. תשבי 12:48 03/07/2017

שורה תחתונה יוצא מכל מאמריך שהנך מזדהה בכל לב ונפש עם השקפתו והגותו של הראי" זצ"ל ולדעתך החולקים עליו לא ירדו לסוף דעתו ורדפו אותו מתוך חשש מההשקפה שלו.
< אותך גבר מודה בזה....

הוסף תגובה חדשה
הגב לתגובה זו
60