close
הפוך לדף הבית גמ"ח קופונים
 
לרשימת המאורסים המלאה >>
יעקב רבלין - דין וחשבון
אבי בלום - בית ספר לפוליטיקה
לכל המבזקים
חדשות אחרונות חדשות אחרונות

פרידה משופט העליון הדתי שהביך את החרדים

השופט אליקים רובינשטיין הלך הביתה, ועו"ד יצחק שינפלד חוזר אחורה בהסיטוריית פסקי הדין שלו - שלא ממש מתיישבת עם הכיפה הנחה על ראשו

21
הדפס
השופט אליקים רובינשטיין. צילום: פלאש 90
השופט אליקים רובינשטיין. צילום: פלאש 90

כבודו, דרך צליחה, לא בטוח שנתגעגע. המשנה לנשיאת העליון, כבוד השופט אליקים רובינשטיין הגיע לגיל הפרישה. אליקים רובינשטיין, לשעבר מזכיר הממשלה והיועמ״ש לממשלה בזמנים שונים, כיהן בבית משפט העליון 13 שנה.

רובינשטיין ניסח פסקי דין מובילים והיה ידוע בגישתו הליברלית והרחמנית. ״הפשרן״! קראו לו. תמיד חיפש את שביל הזהב ולא חיפש את ״ייקוב הדין את ההר״. למרות שלל פסיקות תקדימיות, מובילות, פרי עטו וניסוחיו הלמדנים. הוא נחשב לאיש האמצע.

העובדה שהינו איש-דתי מאמין בהכרה ובאורחות חייו היומיומיות, העמידה אותנו, הציבור החרדי, בפני מצבים קשים ופסיקות מקוממות. השקפת עולמו הליברלית-הומאנית, בה התפאר - גברה על השקפתו הדתית-מסורתית בפסיקותיו, גם בנושאי דת והשלכות הלכתיות.

פסק דין חשוב שמשקף את השקפת עולמו השיפוטית-ליברלית, למרות היותו איש דתי-מאמין, הינו פסק הדין, בזכות, ״הזכות למות בכבוד״. בפסק הדין שהפך לתקדים משפטי, מוביל, מכריע והלכה פסוקה מחייבת, אושר לראשונה לרופא המטפל, להפסיק טיפול חירום רפואי מציל חיים, לבקשת החולה הסופני, שנעשית בדעה צלולה.

בנושא חוק ״גיוס בני הישיבות״, רובינשטיין היה ממבטלי חוק טל. רובינשטיין לא חסך ניסוחים קשים ממי שבוחר שלא להתגייס מטעמי דת. לטעמו האישי ניתן, צריך וחובה לשלב. רובינשטיין נחשב, כמי שתרם תרומה מכרעת לניסוח החוק החדש, על מוקשיו ודרישותיו העתידיות.

פסיקה נוספת שקוממה מולו את הציבוריות החרדית, הינה פס״ד שמאפשר ומחייב ״טבילה במקוואות ציבוריות״ למתגיירים רפורמים. תוך הדגשה שזה אינו מהווה הכרה בעצם הגירות הרפורמית. גם כאן בחר רובינשטיין להלך בין הטיפות. ״טבילה״ כן - מעצם היות המקווה שירות לציבור. הכרה בגירות רפורמית לא. פריצת פתח, בהחלט כן.

בנושא קווי המהדרין, שבהם הונהגה הפרדה בין גברים לנשים עפ״י בקשת המשתמשים, קבע רובינשטיין ״שמדובר במתכונת בלתי חוקית״. כאן, הוא השתמש במושג ״ערך השיוויון״ שלדעתו הינו ״ערך-גובר״, שלא מאפשר להכתיב לאשה היכן לשבת. פסיקתו זכתה לגל גינויים גורף מהפוליטיקאים החרדים. לרובינשטיין זה לא שינה.

בעברו שלל תפקידים בולטים בשירות הציבורי. יועמ״ש למערכת הבטחון, יועמ״ש וסמנכ״ל משרד החוץ, ציר ישראל בוושינגטון, חבר המשלחת לקמפ דיוויד, ממנסחי הסכם השלום עם ירדן. איש אשכולות, ידען, מתנסח מצוין. ״סיביל סרבנט״ אמיתי. משרת ציבור נאמן וישר, עד כדי קיצוניות, ברמ״ח אבריו ושס״ה גידיו.

לציבור החרדי יש איתו חשבון לא סגור. הוא לא חסך שבטו מהציבור ומנהיגיו. דווקא על רקע היותו יהודי מאמין, הוא ״ידע״ יותר טוב! ורק רצה לחנך עפ״י השקפתו. ה״שירות הצבאי״ אצלו ערך עליון. לדעתו, שנתן לה פרסום רב בפסקיו המנומקים והידענים, תוך שימוש סלקטיבי במאמרי חז״ל תומכי אג׳נדה. הוא קורא לשילוב מנצח של ״ספרא וסייפא״. העובדה שכיפה לראשו וידיעותיו התורניות המרובות, שהוא עושה בהם שימוש וציטוט, נותנים לדבריו משנה תוקף וחשיבות.

ככלל, הוא לא התעמק בצרכים האבסולוטיים של הציבור החרדי. לדעתו, הציבור החרדי ״מתחפר״. לא משתנה בהתאם למציאות. מה שהתאים אז, לציבור קטן לאחר ״שואה איומה״ לא מתאים להיום. העובדה שלציבור יש מנהיגים ורבנים שקובעים את דרכו והליכותיו לא עושה עליו רושם. את דעתו הוא לא ״יכפה״ בכוח, אך לפחות יתן לה ביטוי.

כאיש-אמצע, כשיטת חיים. הוא ניסה ״להטעים״ את אמירותיו ופסיקותיו, גם כשהן מקוממות, נוקבות וחריפות. במתק לשונו ושפתו הלמדנית-תורנית הוא ניסה להעריבן מבלי לפגוע בחריפותם.

בנושא חוק הגיוס החדש שאת רובו כמעט ככולו, הוא ניסח, הוא הבין שאי אפשר להקדיח את הקדירה. שיטת המכסות העולות, מתאימה לאופיו ומזגו השיפוטי. לא לשפוך את התינוק עם המים. עדיין לא גיוס חובה כהשקפתו האישית, אך לא שחרור אבסולוטי ומוחלט. בתחבולות תעשה לך מלחמה.

הוא שאף להגיע לנשיאות בית משפט העליון. אהרון ברק שחשש ממנו ומפסיקותיו ה״שמרניות״ יחסית. ״דאג״ עפ״י שיטת ה״סניוריטי״, לדחות את מינויו לתפקיד שופט עליון, עד שיכהן בהרכב בית המשפט שופט שיותר צעיר ממנו בגיל. כך שימנע ממנו להיות נשיא.

לאחר שרובינשטיין תלה את גלימתו ופרש, קשה לומר שהוא הטביע חותם. פסיקותיו מתאפיינות בפשרנות, שמרנות ומתינות. עובדת היותו שופט דתי, איש מאמין, שלא מהסס לחלוק על ההלכה הנהוגה והמקובלת שנות דור, ולפחות לפרשנה עפ״י השקפתו האישית הנותנת ל״ליברליות״ והומניות, ערך עליון וגובר , שלא עפ״י הפרשנות המקובלת וגדולי ההלכה והתורה הידועים. הוסיפה לפסיקותיו עניין, צבע והד. אך לא חדשנות וגאונות בנוסח אהרון ברק.

מי שהאמין וחשב, שכבוד השופט הדתי אליקים רובינשטיין , ״ישכיל״ ויתמחה בסימון העיגול לאחר שהחץ נקלע למטרה. כמו ״גאוניותו״ של אהרון ברק, שידע לפסוק ולהכריע עפ״י האג׳נדה, ורק אח״כ למצוא את הצידוקים המשפטיים לכך, טעה.

אליקים רובינשטיין לא הוביל קו דתי בבית המשפט העליון. הוא אינו היורש של מנחם אילון ואחרים שהיותם ״דתיים״ בהכרה, ״קיטלגה״ אותם מראש. הדת והאמונה הינם נר לרגליו והליכותיו האישיות, לא תמיד האור והקו המנחה את פסיקותיו.

את נועם הליכותיו, אופיו הפשרני והרחמני, מזגו השיפוטי הנוח למדיינים, מתק שפתיו וניסוחיו, אי אפשר לקחת ממנו. מתנשא הוא לא. הציבור החרדי כציבור, לא רווה ממנו נחת. כבודדים ולבודדים, הוא היה אוזן קשבת ופה, רובינשטיין לא חסך לשונו ושבטו מהממסד ומוסדות השלטון, כשחשב שהינם מתעמרים באזרח.

פסק דינו האחרון, אותו פרסם השבוע ביום הפרישה, מלמד על האיש ודרכו. מאידך, הוא חייב את המדינה והשב״ס להקצות לכל אסיר לפחות 4 מ״ר, מהפך. בדרכו הפשרנית, הוא קבע לכך לוח זמנים ותקופת הכנה מתמשכת. זה האיש, הרבה יתגעגעו ועוד הרבה ישוו את יורשיו. שונאים אין לו, זו אולי הגדולה שבמעלותיו.

אולי יעניין אותך גם
פתח את כל התגובות   הוסף תגובה
תגובות    
צודק  
בן-יקר 10:46 16/06/2017

טוב שהלך. אבל היה שופט מצוין. איש טוב וחכם.

הוסף תגובה חדשה
הגב לתגובה זו
1
 
קשה לחרדים לקבל פסקים נגדם  
פופ 10:56 16/06/2017

מדובר בשופט מעולה ,איש ישר .
כנרא פסק בדרך האמת ולא בדרכם של חרדים.

הוסף תגובה חדשה
הגב לתגובה זו
2
 
הלוואי במחוזותינו מוכשרים ישרים וענוותנים. עוסקים בצרכי ציבור באמונה כפשוטו. (ל”ת)
 10:58 16/06/2017
3
 
החרדים צריכים לדעת שהם חיים עם אחרים  
שמרית 11:18 16/06/2017

לא רק בשביל לקבל תקציבים מהמיסים שהם משלמים.
< לימוד תורה על שרות בצבא - למעטים המתאימים לגדול ולהנהיג. כל השאר אם לימוד תורה "חשוב להם, שיבואו אחרי הצבא ללמוד.

הוסף תגובה חדשה
הגב לתגובה זו
4
 
יש להבדיל בין מותר לאסור  
מאיר נסים 11:23 16/06/2017

הכותב הנכבד ערבב השקפה והנהגה מול איסור
במקוה רפורמים, אין איסור וכנ"ל בקוי הפרדה
זאת לנתק מכשירי החייאה, אסור
א חובה לקבל הנהגת של הרבנים שלנו. ובפרט שהשופט לא שייך לזרם שלנו

הוסף תגובה חדשה
הגב לתגובה זו
5
 
אליקים איש נחמד עם השקפת עולם ברורה.  
אוהד  11:40 16/06/2017

נחמדותו לא מחפה על העובדה שהוא בטוח שהוא הכי חכם. העובדה שהוא בטוח שמבחינה דתית רק דעתו צודקת והוא מסוגל לחלוק על כל הרבנים כולל הסרוגים ובפרט הסרוגים היא הבעייה. כל אלו שבטוחים שכל החוכמה אצלם. הם בעיה וקושי לציבוריות הדתית במדינת ישראל.
אליקי אחד מהם.

הוסף תגובה חדשה
הגב לתגובה זו
6
 
שמפלגת הבית היהודי מאשימים את שופטי בג"ץ כשמאלנים במקום  
האשמה של שרת המשפטים ומפלגתה 12:49 16/06/2017

לדאוג שהממשלה תבנה בתי חולים בהתנחלויות שלום

הוסף תגובה חדשה
הגב לתגובה זו
7
 
איש מוכשר אך ללא רקע תורני כלשהוא.. בוגר תיכון צייטלין ואוניברסיטה העברית ותו לא (ל”ת)
 12:52 16/06/2017
8
 
ברוך שפטרנו מעונשו של זה  (ל”ת)
אמיתי 13:04 16/06/2017
9
 
לבניית בתי חולים חדשים ביהודה ושומרון  
שופטי בג"ץ מעולם לא הביעו התנגדות 13:38 16/06/2017

פשוט מאד מפלגת הבית היהודי היו שקועים באובססיות מטורפות של פינוי התנחלויות אז לא באמת היה להם את הזמן והכשרון להשקיע במחשבה יותר מעמיקה על האפשרות לצרף גם אלמנט של רווחת הציבור בארץ ישראל באידיאולוג ההתיישבותי שלהם.הם פשוט מאד עדיין לא במדרגה להגיע לתובנות כאלה ובגלל זה הרבה אנשים דתיים מהציונות הדתית מחפשים מסגרות פוליטיות יותר חכמות ופחות מתוסבכות בשביל לממש את החולם הציוני בארץ ישראל
שלום

הוסף תגובה חדשה
הגב לתגובה זו
10
 
עלק דתי.. (ל”ת)
 14:35 16/06/2017
11
 
רובינשטיין החוק וההלכה  
משה 15:21 16/06/2017

כרגיל טשטוש תחומים השופט שופט אך ורק לפי החוק ולא לפי ההלכה הוא הצהיר שהוא כפוף לחוק בלבד גם אם יפסוק שחובה לאכול חזיר זה יהיה לפי החוק האדם הדתי יעבור על החוק ולא יאכל וישלם המחיר ובעיקר בתחומים האפורים שאין הלכה פסוקה כמו קוים נפרדים שרק לאחרונה נוצרה מודע כזאת היא נוגדת החוק מי שלא מעונין יסע ברכב פרטי או במונית או כמו שאמר ר חיים מבריסק שילך ברגל השופט מחוייב לחוק בלבד בפסיקותיו. ולא לגחמות שונות. אגב יש שרים שחותמים על עבודה בשבת במפעלים. שעל פי ההלכה זה אסור. הם חותמים שלפי החוק מותר לא לפי ההלכה המדינה לצערנו אינה מדינת הלכה

הוסף תגובה חדשה
הגב לתגובה זו
12
 
שומר מצוות מחוייב לתורה ולא לחרדים  
מריטו 15:38 16/06/2017

הנושא של המתת חסד נידון בראשונים ויש שהקילו (ר"ת- כשמתייסר)< חובה - אין שום מקור הלכתי לפטור
טבילה במקווה לרפורמים- נקרא גר רק ע"י קבלת מצוות וטבילה
קווי מהדרין???<

הוסף תגובה חדשה
הגב לתגובה זו
13
 
     ןאיפה סה כתוב בתורה שגיוס זה מצווה ?  
כסיל 06:25 18/06/2017

כל מיני עמי ארץ כמוך מהללבלים את המוח כל הזמן
כ בתורה אתם תחרישון אני אלחם לכם. ולא תלכו בדרך הגויים .להמשיך ! יהודי צריך ללמוד תורה ולא לתעסק במשהו אחר עד ביאת המשיח צדקנו ....

הוסף תגובה חדשה
הגב לתגובה זו
 
שופט פרחח  
 17:41 16/06/2017

לא הייתי קונה ממנו חצי אבטיח בבסטה, מדובר בשונא חרדים פתולוגי. אולי יש פה טוקבסטים ממקורביו של השופט שחושבים שלשנוא חרדים זה האמת והיושר. זכותם כמובן רק שאין להם מקום במדינה דמקורטית מאפילו לחלק תה במשרד ממשלתי זניח.

הוסף תגובה חדשה
הגב לתגובה זו
14
 
באבד רשעים רינה  
בובי 18:29 16/06/2017

ביתו מתה בחייו ובכך קיבל הוא את עונשו על פס"ד שנתן לאישה ללכת לחול עם ילדיה בניגוד לרצון בעלה ובכך גרם לילדים להיות יתומים בחיי אביהם .
אלוק לקח לו את ביתו ואני מאמין שהוא עוד יקבור בחייו עוד אחד מילדיו.

הוסף תגובה חדשה
הגב לתגובה זו
15
 
שופט  
בשמחה 18:43 16/06/2017

לאיקים רובישנטיין שרי
שו את התורה ואת החכמים מרים יד בתורת משה רבנו

הוסף תגובה חדשה
הגב לתגובה זו
16
 
רובינשטיין  
משה 19:21 16/06/2017

ברוך שפטרנו. רק בעינך תביט ושילימת רשעים תראה.

הוסף תגובה חדשה
הגב לתגובה זו
17
 
הוא פוסק על פי חוקי המדינה, לא הלכה.  
אבי 22:21 17/06/2017

אין קשר בין אמונה כזאת או אחרת, ובין נאמנות לוקח המדינה. אם החוק אומר ככה, השופט פוסק לפיו גם אם זה נגד ההלכה. אם אתה לא מסוגל כשופט לשמור אמונים לחוקי המדינה אז אין לך מקום בבית המשפט, אלא באיזו ישיבה. זה אמור להיות ברור

הוסף תגובה חדשה
הגב לתגובה זו
18
 
האיש הביך את החרדים פחות ממה שאלו הביכו את עצמם!!! (ל”ת)
ציבור צבוע 22:28 17/06/2017
19
 
דתיים נגד חוקי המדינה  
 11:04 19/06/2017

רבנים שפוסקים נגד חוקי המדינה יש להעמיד אותם במקומם.

הוסף תגובה חדשה
הגב לתגובה זו
20